Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό

Πρότυπο Κέντρο Γνώσης

Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό

Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό

 

Σκοπός του Προγράμματος είναι η προσφορά γνώσεων γύρω από την εξέλιξη και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ελληνικού πολιτισμού και να παρουσιάσει διαχρονικά τη συνεισφορά του.

ΕΛΠ 10 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι: 
- Να παρουσιάσει τον θεωρητικό προβληματισμό που έχει αναπτυχθεί γύρω από την έννοια του πολιτισμού.
- Να διερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους οι μαρτυρίες του παρελθόντος έχουν συμβάλει στην ανασύνθεση της φυσιογνωμίας        ενός πολιτισμού.
- Να διερευνήσει τη διαδικασία της πολιτισμικής αλλαγής.
- Να παρουσιάσει τη συμβολή της αρχαιολογίας στην ανάδειξη της πολιτισμικής κληρονομιάς. 
- Να διερευνήσει τη συμβολή της γλώσσας στη μεταβίβαση των πολιτισμικών στοιχείων. 
- Να παρουσιάσει συνοπτικά σημαντικούς σταθμούς του ελληνικού πολιτισμού. 
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 11 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι 
- Να παρουσιάσει τις μορφές και την εξέλιξη της συλλογικής ζωής κατά τους προϊστορικούς χρόνους στον ελλαδικό και τον ευρύτερο        χώρο της ανατολικής Μεσογείου.
- Να διερευνήσει όψεις των κοινωνιών, των οικονομιών και των μορφών εξουσίας που συνθέτουν τη φυσιογνωμία του αρχαίου                  ελληνικού και ελληνιστικού κόσμου. 
- Να παρουσιάσει πτυχές της κοινωνικής οργάνωσης και των πολιτειακών θεσμών της βυζαντινής αυτοκρατορίας. 
- Να παρακολουθήσει την ιστορία των ελλαδικών περιοχών από τον 15ο μέχρι τον 18ο αιώνα. 
- Να παρουσιάσει το οθωμανικό και το ευρύτερο ευρωπαϊκό πλαίσιο δημιουργίας και ανάπτυξης του νέου ελληνισμού. 
- Να παρουσιάσει την ιστορική διαδικασία της συγκρότησης του ελληνικού κράτους κατά τον 19ο αιώνα και τον 20ο αιώνα. 
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

 ΕΛΠ 12 ΤΕΧΝΕΣ Ι: ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι 
- Να γίνουν γνωστά τα σημαντικότερα επιτεύγματα στον τομέα των εικαστικών τεχνών από την Προϊστορία μέχρι τη νεότερη εποχή.
- Να αποκτήσουν οι φοιτητές τα εργαλεία και τη μέθοδο ανάλυσης και αξιολόγησης των έργων τέχνης του ελληνικού πολιτισμού                διαχρονικά.
- Να κατανοήσουν την εξέλιξη και τους προβληματισμούς, που ακολουθεί η πορεία των εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα σε σχέση με        τις εκάστοτε ιστορικές συγκυρίες.
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 20 ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΒΙΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Ι: ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΕΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι 
- Να παρουσιάσει σημαντικές πτυχές της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής των αρχαίων Ελλήνων, των Βυζαντινών και των Ελλήνων υπό        οθωμανική κυριαρχία.
- τους πολιτικούς θεσμούς, τις κοινωνικοοικονομικές δομές, τη θρησκεία της ελληνικής πόλης- κράτους
- το πολιτικό σύστημα, την κοινωνικοοικονομική σύνθεση, τον θρησκευτικό βίο της Βυζαντινής αυτοκρατορίας.
- το διοικητικό καθεστώς, τον κοινοτικό και κοινωνικό βίο των τουρκοκρατούμενων Ελλήνων. 
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 21 ΓΡΑΜΜΑΤΑ Ι: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι 
-Να παρουσιάσει την ελληνική γραμματεία της αρχαίας και βυζαντινής περιόδου ως αναπόσπαστο μέρος του ελληνικού πολιτισμού.
- Να εξοικειώσει τους φοιτητές με δύο επιπλέον γραμματειακές περιόδους, την ελληνιστική και την αυτοκρατορική.
- Να ανιχνεύσει τις γραμμές της συνέχειας αλλά και των καινοτομιών στα λογοτεχνικά είδη που αναπτύχθηκαν στην ιστορία του Βυζαντίου, δίνοντας μία συνολική εικόνα της Βυζαντινής λογοτεχνίας.
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 22 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΕΩΣ ΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι να εξηγήσει τις κυριότερες πηγές του έργου φιλοσόφων, στοχαστών, λογίων και επιστημόνων της ελληνικής Αρχαιότητας, του Βυζαντίου, της περιόδου της Τουρκοκρατίας και του σύγχρονου ελληνισμού. Να παρουσιάσει τη συγκρότηση και ανάπτυξη ρευμάτων, σχολών και παραδόσεων και να εντοπίσει τις αλληλεπιδράσεις και τη γενικότερη πολιτισμική απήχησή τους, Επίσης, να κάνει γνωστό το έργο των Ελλήνων της διασποράς και να επισημάνει την ακτινοβολία τη σκέψης τους στον ευρύτερο ευρωπαϊκό και μεσογειακό χώρο. 
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 30 ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΙΙ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ ( 19ος και 20ος αιώνας)
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι η εξοικείωση του φοιτητή με τις σημαντικότερες αναζητήσεις που εκδηλώθηκαν στο πεδίο της νεοελληνικής λογοτεχνίας από τις αρχές του 19ου αιώνα ως και τη μεταπολεμική περίοδο του 20ου και η άσκηση στην κριτική ανάγνωση των λογοτεχνικών κειμένων. 
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 31 ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Στόχος της θεματικής ενότητας είναι να εξοικειώσει τον φοιτητή με την ιδιομορφία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου παρακολουθώντας την εξέλιξη των δραματικών ειδών μέσα στα συμφραζόμενά τους και την πρόσληψη του αρχαίου δράματος στους νεότερους χρόνους. 
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 40 ΤΕΧΝΕΣ ΙΙ: ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΟΡΟΥ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι οι φοιτητές να είναι σε θέση να κατανοούν : 
- τον ρόλο και τη σημασία της μουσικής ως παιδευτικού και πολιτισμικού αγαθού, κατά την αρχαιοελληνική περίοδο
- τη διάκριση ανάμεσα στην Πυθαγόρεια και Αριστοτελική θεώρηση της μουσικής και τις επιδράσεις της στους μεταγενέστερους                Έλληνες φιλοσόφους.
- τη συσχέτιση της μουσικής με την επίσημη και καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων. 
- τα επί μέρους είδη του δημοτικού τραγουδιού και τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του κλέφτικου. 
- τις αντιλήψεις για τη μουσική της Επτανησιακής και Εθνικής μουσικής σχολής. 
- τη διαφοροποιημένη θέση του χορού με αναφορά στην κλασική και τη Βυζαντινή περίοδο.
- τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις κοινωνικές διαστάσεις των Ευρωπαϊκών, λατινοαμερικάνικων, μοντέρνων και << δημοφιλών >>          χορών.
- να κατανοούν σύνθετες έννοιες, όπως ταυτότητα, παράδοση, λαϊκός πολιτισμός και να χειρίζονται με επάρκεια τη σχετική ορολογία. 
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 41 ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΒΙΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΙΙ: ΟΙ ΝΕΟΤΕΡΟΙ ΧΡΟΝΟΙ 
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι να διερευνηθούν όψεις του παραδοσιακού πολιτισμού και της κοινωνικής οργάνωσης στον ελλαδικό χώρο.
- Συγκρότηση και οργάνωση του δομημένου χώρου στις παραδοσιακές κοινωνίες. Ο συνεκτικός ρόλος της κοινότητας . 
- Προφορική λογοτεχνία. Χαρακτηριστικά και μορφές της προφορικής λογοτεχνίας.
- Ο συνεκτικός ρόλος της κοινότητας. 
 Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 42 ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΩΡΟ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι 
- Η παρουσίαση της θεωρίας και μεθοδολογίας που διέπουν την επιστήμη της αρχαιολογίας.
- Η αρχαιολογική περιγραφή της προϊστορικής και ιστορικής εξέλιξης των κοινωνιών του ελλαδικού χώρου. 
- Η αναζήτηση της μουσειακής διάστασης των αρχαιοτήτων στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία και του ρόλου της στη διαμόρφωση μιας σύγχρονης θεσμικής, ιδεολογικής και πολιτικής παρέμβασης στη γνώση του παρελθόντος από το ευρύ κοινό.
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 43 ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι να είναι οι φοιτητές σε θέση: 
να κατανοούν και να επεξεργάζονται με επιστημονικό τρόπο ζητήματα αναφορικά με: 
- την ιστορική διαδρομή της ελληνικής διασποράς από το 1600 π.Χ. μέχρι σήμερα.
- τα σύγχρονα οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά και πολιτισμικά επιτεύγματα.
- τις επιδράσεις του φαινομένου της ελληνικής διασποράς στα μέλη της.
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 44 ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (1600- 1940) - ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι η επαφή των φοιτητών/τριών με δύο σημαντικούς τομείς του ελληνικού πολιτισμού, το νεοελληνικό θέατρο(1600- 1940) και τον ελληνικό κινηματογράφο.
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

ΕΛΠ 45 ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ, ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΑΡΧΕΣ ΩΣ ΤΟΝ 18ο ΑΙΩΝΑ
Σκοπός της θεματικής ενότητας είναι να προσφέρει στους φοιτητές βασικές γνώσεις για τα έργα και τους δημιουργούς της νεοελληνικής λογοτεχνίας από τις απαρχές της ως τον 19ο αιώνα και την ίδρυση του ελληνικού κράτους. 
Αξιολόγηση:   Εκπόνηση τεσσάρων(4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της ΘΕ κατά 70%.

 
 

Επιστροφή
TOP